1) Ajokortin saa ajaa jo 17-vuotiaana. Mutta kuskilla on oltava aina kyydissä vähintään 30-vuotias ajokortin omaava henkilö siihen asti kunnes täyttää 18 vuotta.
2) Rekisteritunnuksesta voi katsoa mistä päin auto/kuski on. Rekkarin eka kirjain tai ekat kirjaimet kertovat minne paikkakunnalle auto on rekisteröity. Suurimpien kaupunkien lyhenne on vain nimen eka kirjain esim. Berliini on B, D on Düsseldor, M on München ja S on Stuttgart. Tai ROS on Rostock.
3) 16-vuotiaasta lähtien saa ostaa viiniä sekä olutta. (Ja 18-vuotiaasta sitten kaikkea muuta...)
4) Saksassa on yli 40 miljoonaa rekisteröityä autoa!
5) Saksassa ei ole polkupyöräkypäräpakkoa ja punaisia päin fillaroinnista voi saada 60 € sakot.
6) Monet kotiäidit-/isät tai opiskelijat työskentelevät osa-aikaisesti ja tätä kutsutaan Mini-Jobiksi jossa ansaitaan kuussa max. 450 €.
Noh, tässä tuli muutama asia jotka tulivat ekana mieleen. Ja tämä aihe tuli mieleeni autoa ajaessa. :) (Siksi 4/6 kohdasta on liikenteeseen liittyviä asioita.) Mutta näitähän voisi keksiä vaikka kuinka paljon. Olivatko nämä sinulle tuttuja juttuja vai oliko jotain uutta?
Mukavaa keskiiviikkoa sinulle
ja kivaa lokakuuta, huomisesta lähtien! :)
p.s. Neidillä oli eilen aika oikojan luona. Mutta koska meikäläinen joutui olemaan tietokoneen äärellä luentoa kuuntelemassa neiti lähti yksin. Tämä oli hänen kolmas kertansa siellä yksin ja täytyy sanoa, että on kyllä niin reipas neiti. Ja ennen lähtöään muistutti minua, että monen aikaan se luento oli alkamassa, heh! Hänellä on kyllä paljon parempi muisti kuin allekirjoittaneella. ;)
Kivaa tietoa Saksasta! Kiitos siitä! Osa on tuttua ja osa uutta. Meilläkin voi nyt ajaa ajokortin jo 17—vuotiaana erityissyistä, kun esimerkiksi harrastukseen tai isovanhemmille on pitkä matka eli käytännössä kaikkille se on myönnetty ja se on herättänyt nyt ihan viime aikoina paljon keskustelua ja huolta, kun juuri nämä nuoret ovat ajaneet järkyttäviä ylinopeuksia ja kolareita. Meillä ei tarvita kokeneempaa vahdiksi, vaan noissa yllä mainituissa tapauksissa usein on ollut auto täynnä ikätovereita. Toivottavasti pian saadaan lakimuutos aikaiseksi.
VastaaPoistaSe, että saa ajokortin tuo valtavasti vapauksia nuorelle, saa tulla ja mennä melkein miten huvittaa, mutta myös paljon vastuuta. On niin ikävä lukea näitä karuja uutisia kolareista joissa uhreina on nuoria ihmisiä.... :( :(
Poista20 €:n lisämaksulla saa toivomansa rekisteritunnuksen.Pienempien kaupunkien tunnuksena on kaksi (tai kolme) alkukirjainta ja numeroita. Tasaluvut ovat suosituimpia: 100, 200 jne., mutta harvoin vapaana.
VastaaPoistaAsuinkaupunkini tunnuksesta saa hauskoja yhdistelmiä. Minulla oli kerran LU-MA 112 (oman kaupungin ja Reinin toisella rannalla olevan naapurikaupungin alkukirjaimet ynnä palokunnan numero). Joku tykkäsi siitä niin kovasti, että varasti takakilven. Sen jälkeen oli LU-MI yksi kuusi nolla kuusi (1606), ja nyt on LU-PA 2014 kalenterivuoden mukaan. On helppo muistaa, milloin ostin auton.
On myös hauskaa, kun joku kotikulmilta oleva huikkaa Ystadin campigilla receptionin edessä ikkunasta tervehdyksen. Harvoin sellaiseen paikkaan kaksi täkäläistä eksyy. Satakunnassa entiseen kotipitäjään ei ikinä eksy kukaan muu kuin yksi saksalainen (auto).
Meidän autossa on myös lisämaksusta valittu rekkari. Ei siinä mitään lue, mutta numerosarja on meille tärkeä. Aikoinaan autokaupassa myyjä sitä meille näytti, että on mahdollista tallainen. Ei me tietenkään sitä tiedetty, mutta toki valitsimme pienestä maksusta numerosarjan jonka muistaa hyvin. :)
Poista