tiistai 21. maaliskuuta 2023

Kevään kukat ja kevätsade

Tänään onkin ripsotellut vettä aamusta lähtien. Aamulla sade taukosi ehkä sen verran, että lapset pääsivät pyörillään kouluun melko kuivina, mutta pian se taas jatkui. Harmaa taivas ei ole haitannut minun päivääni, kun olin alunperinkin päättänyt olla tänään kotona. Minulla oli paljon "opiskeltavaa" ja halusin keskittyä niihin kaikessa rauhassa. Eilen vierailin ystävän luona hieman kauempana, kenen luokse olin menossa jo viime vuonna ennen joulua. Olin ostanut joululahjan ja kaikki valmiiksi, kun jouduimme perumaan treffit. Vein paketin hänen ovensa taakse ennen joulua ja sovimme tapaavamme joulun jälkeen. Mutta joululoman jälkeen olin 3 viikkoa sellaisessa räkätaudissa, että en jaksanut edes sormea nostaa. Eli nekin treffit peruuntuivat. Eilen viimein onnisti. ;) 

Muistan kuinka aikanaan saksan opettaja ohjeisti, että kylään saksalaisten luo, ei mennä tyhjin käsin. :) Toki moni olisi ostanut lahjan ilman opettajan neuvojakin, mutta olihan se aiheena ihan hauska. Muistelisin, että kukkakimpun sijasta kyläpaikkaan voisi viedä suklaarasian tai viini- tai kuohuviinipullon. (Saksassa kuohuviinistä käytetään sanaa Sekt!) Meidän yleisin tuliainen on näyttävä kukka-asetelma. Aina varma ja kaikille sopiva valinta. Ja sellaisen vein eilen ystävällekin! :) (Saksassa kukat ovat edullisia ja laadukkaita. Minun mielestäni hinnoissa ei ole ollut radikaaleja hinnan nousuja.)

Tuntuu myös, että saksalaiset rakastavat orkideoita. Niitä löytyy ikkunalaudoilta ja kukkakauppojen hyllyiltä ja värejä on laidasta laitaan. Mutta onhan meilläkin niitä, ja aika montakin...Ehkäpä se orkideahulluus on iskenyt täällä asuessa!






 







4 kommenttia:

  1. Kiitos.On ihanaa, kun kevätpäivän tasauksen jälkeen luonto puhkeaa kukkaan nopeasti. Orvokit pärjäävät koko talven, krookukset ja Tête- à- Tête narsissit aloittavat sesongin. Islannin matalapaine tuli iltapäivällä meille asti, mutta ilma ei ole enää kylmänkolea. Saksalaiset lahjoittavat mielellään erilaisia ruukkukasveja, viherkasvejakin. Orkidea on suosittu, koska se kukkii kauan. Minäkin olen saanut lahjaksi 7 orkideaa ei vuosina ja eri syistä. Olen opetellut ja oppinut hoitamaan ja saamaan niitä kukkimaan uudestaan. Viisi kukkii parhaillaan tammikuun alusta asti. Orkideoista on iloa pitkään vaikka niitä ei saisikaan uudestaan kukkimaan. Amaryllikselle olen antanut periksi. Se on omapäinen eikä suostu kukkimaan jouluksi, vaan aloittaa parhaillaan avaamaan nuppua. Vahinko vain, että se kukkii niin lyhyen ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka omasta mielestäni en ole mikään erityishyvä viherpeukalo, saan kuitenkin orkideat uudestaan kukkimaan ja kukoistamaan. Orkideoista on iloa pitkään! Mukavaa torstaita sinulle! 🌺🌺🌺

      Poista
  2. Kiva, että saitte lopulta tapaamisen onnistumaan 😊

    VastaaPoista