-

-

maanantai 14. marraskuuta 2016

Ratin takana Saksassa

Mukavaa maanantaita! Tänään vuorossa muutama postaus.

Tällainen löytyi luonnoksista:



Olenko kirjoitellut aiemmin saksalaisesta autokulttuurista? Tässä viime viikonlopun aikana tuli tehtyä hieman pidemmät reissut Autobahnoja pitkin ja siinä autossa istuskellassa (sain minäkin ajaa, ei mies aina ole ratin takana ;)) tuli mieleen, että asiasta voisi muutaman rivin vaikka kirjoitella. Saksa kun on tunnetusti automaa, kuka nyt ei BMW:tä tiedä tai sitten niitä baanoja. ;)



  • Autobahn ja rajattomat nopeudet. Baanoilla on osuuksia joissa saa painaa kaasun pohjaan ja painaa menemään niin lujaa, kun tahtoo/pystyy. Maltillisempia nopeuksia ajavien pitää muistaa pysytellä oikealla kaistalla ja ohittaessa hitaampia kulkuneuvoja siirryttävä heti takaisin oikealle. Koska ohituskaistalla voi aina joku formula-auto viilettää menemään yli 250 km/h vauhtia...
  • Kuulet radiosta todella paljon liikennetiedoituksia. Uutiset ja musiikit keskeytyvät harva se hetki, kun kesken kaiken tiedoitetaan pitkistä jonoista, pahoista onnettomuuksista tai jopa väärään suuntaan ajavista kulkuneuvoista.
  • Jos joudut jostain syystä nousemaan autosta ulos sinun pitää pukea yllesi huomioliivi. Autossa pitäisi kai löytyä jokaiselle matkustajalle omansa. Kuitenkaan et saisi nousta autosta hakemaan sitä huomioliiviä takakontistasi vaan sen pitäisi löytyä auton sisältä. Olen huomannut pienemmillä teilläkin, keskellä kirkasta päivää ihmisiä huomioliiveinen odottamassa hinausautoa tmv. Hyvä turvavaruste todella!
  • Myös humalassa pyöräilystä sakotetaan. Olen kuullut, että voit myös menettää ajokorttisi! Se ei todellakaan ole leikin asia ja muutenkin vaarallista. Rattijuopumuksesta en edes viitsi kirjoittaa koska se tietysti on hyvin tuomittavaa ja kamalinta ikinä.
  • Saksalaiset ovat autokansaa. Sen tosiaan huomaa jo Autobahnoista. Toki sellaisenkin asian olen huomannut, että nuorisolla myös varsin uudehkoja menopelejä. Toki muutamia vuosia vanhoja pikkuautoja saa varsin edullisesti joten ehkä sekin sitten syynä. Muuten teillä näkee kaikista eniten Volkswageneita, Mercedestä, BMW, Audia sekä Opelia...oho, eli siis vain saksalaisia autoja. ;) Mutta oikeasti, saksalaisilla on selkeästi kotiseuturakkautta sen verran, että sijoitetaan kotimaisiin autoihin.
  • Entinen naapurimme myös kertoi ostavansa aina Volkkarin koska hänen naapurinsa/siskonsa/veljensä/? työskentelee autotehtaassa. Jos kaikki ajattelevat näin niin työpaikat säilyvät ja talous pysyy kunnossa. Ei ex-naapuri varmasti väärässä ollut eikä viilannut minua linssiin. Olen huomannut jota kuinkin samaa, että ensin ostetaan asiassa kuin asiassa saksalaista.
  • Tulee mieleeen nyt ainakin kaksi asiaa joita Suomen liikenteessä ei saa tehdä, mutta ilmeisesti Saksassa saa(?). Saksassa voit parkkeerata tien viereiselle parkkipaikalle kummin päin tahansa. Eli ei tarvitse olla liikenteensuuntaisesti. Ainakin näin olen huomannut kotikaupungissani. Toinen asia jonka vasta olen kuullut, että Saksassa joissakin risteyksissä voit kääntyä oikealle vaikka liikennevalot olisivat punaisella. Väistäen tietysti jalankulkijoita.
  • Saksalaiset myös tykkäävät parkkeerata auton (kapeankin ja ruuhkaisen) tien laitaan, VAIKKA suht läheltä löytyisi parkkipaikkoja. Koska, jos se siinä kohdassa on sallittua niin miksipäs ei. Itse kammoan sellaista parkkeerausta. Autot huristavat pysäköidyn auton vierestä kyljet toisiaan hipoen ja se vaikeuttaa myös omasta mielestäni liikenteen sujuvuutta. Mutta nämä ovat näitä makuasioita. Ja kuten sanoin, jos niin saa tehdä niin enhän minä voi heristelemässä nyrkkiä asiasta. ;)
  • Autobaanalla lähestyvästä huoltoasemasta kerrotaan kyltein jo monta kilometriä ennen varsinaista huoltsikkaa. Ja siinä saman kyltin kohdalla on aina kerrottu, mikä on seuraava asema ja montako kilometriä siihen pisteeseen on. Jos kuski arpoo tankkauksen tai kahvitauon kanssa, että pitääkö tauon nyt vai 50 km päästä. ;)
  • Ja tietysti rekkoja varten löytyy valtavan suuria pysähdyspaikkoja, isoja huoltamoita suurine rekkaparkkeineen. Siellä pieni auto hukkuu isojen lajitovereidensa välissä.


Olihan vielä jotain muuta? Ainahan voin palata aiheeseen tai minulta voi kysyä jotain. Mikään mestariasiantuntija en valitettavasti (tässäkään asiassa ;D) ole, mutta yrittänyttä ei laiteta, vai mitä? On yhteläisyyksiä ja eroavaisuuksia asiassa kuin asiassa, toki asioihin tottuu. Kunhan se tavallinen elämä soljuu kivasti eteenpäin niin eipä sillä muulla ole väliä. Että millä nopeudella ne kilpa-auton näköiset kulkuneuvot hurjastelee tai minne parkkeerataan. Pikkujuttuja. :)


Nuhanenältä terveiset...



p.s. Ja huom! Omakohtaisia kokemuksia/näkemyksiä!


2 kommenttia:

  1. Olipas todella mielenkiintoinen aihe!
    Saksassa ollaan kerran käyty. Ajettu vuokra-autolla. Ja muistan, kun
    siellä ajettiin kovaa. Ja hienot kiiltävät autot jokaisella.

    Mies on käynyt työnsä puolesta monta kertaa Saksassa.
    Saksa on ihana maa ja sinne haluan itsekin matkustaa joskus
    uudestaan ja tutustua moneen eri kaupunkiin.

    Mukavaa maanantai päivää sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että pidit postauksesta. Ja teilläkin miehesi kanssa omakohtaisia kokemuksia Saksasta ja siellä liikkumisesta.

      Itsestänikin on kiva kirjoittaa ylös asioita jotka ovat toisin kuin Suomessa. Toki maassa maan tavalla ja niin edespäin, mutta onhan se mielenkiintoista vertailla. Aionkin vertailla seuraavaksi kauppareissuja Suomi vs. Saksa. :)

      Kohta haenkin lapset koulusta ja läksyjentekorumba voi alkaa. ;)

      Poista