perjantai 13. syyskuuta 2024

Miten saksalainen suhtautuu suomalaiseen?

Tätäkin aihetta olen sohaissut jo joskus aiemmin, mutta halusin palata tähän koska viime aikoina olen saanut niin paljon kyselyitä, että mistä päin olen kotoisin. :)


  • Olin toisen lapsemme kanssa vaatekaupassa eikä ketjuliikkeen äppi meinannut toimia (en ollut muistanut päivittää sovellusta). Kun keskustelimme siinä lapseni kanssa suomeksi, että missä on vika ja mikä oikein mättää, huomasimme, että myyjä näytti varsin uteliaalta. Hän sitten kysäisi, että "anteeksi mitä kieltä oikein puhutte" ja oli varsin yllättynyt, kun kuuli vastauksen. En tiedä mitä kieltä oletti meidän puhuvan. Oli siis oikein hyvä asiakaspalvelija eikä hoitanut tilannetta yhtään erikoisemmin huomattuaan, että emme olleet saksalaisia. Oli vaan puhtaasti utelias, mutta hoiti työnsä kyselyistä huolimatta oikein mallikkaasti.
  • Tapasin pitkästä aikaa erästä suomalaista ystävätärtä. Tilasimme kakkupalamme saksaksi, mutta kahvilan työntekijän huomattua meidän aksenttimme vaihtoi hän heti englantiin. Kertoi asuneensa entisen poikaystävänsä kanssa aikoinaan Englannissa. Ja puhui erinoimasta englantia. Hän arveli heti, että olisimme pohjoismaalaisia. Hyvä arvaus. ;) 
  • Pulisimme suomeksi kahvilan nurkassa niitä näitä. Vieressämme istui pari rouvashenkilöä joilla oli myös henkevät keskustelut keskenään kahvikupposten äärellä. Huomasimme, että heitäkin alkoi kiinnostamaan meidän kielemme. Kun lähdin paikaltani kohti naistenhuonetta toinen rouvista kysäisi kohteliaasti, että mitä kieltä puhumme. Juttelimme niitä näitä, mutta he eivät olleet arvanneet meidän kansalaisuutta.
  • Pari mieshenkilöä on lähiaikoina kysynyt minulta, että olenko minä Italiasta (?? :D). Mutta töissä on ollut kyllä tilanteita, että vieraat ihmiset ovat arvelleet minun olevan Suomesta. Niin moni saksalainen kuitenkin on matkustanut edes jonkin verran Suomessa tai muissa pohjoismaissa niin tuntevat kielen ihan hyvin. Olen aika eläväinen puhuessani. Kädet huitovat usein ympäriinsä enkä aina pysy ihan paikallani, kun pääsen vauhtiin. Voi olla, että kanssakulkijat ovat ihmetteleet, että kuka tämä kovaan ääneen puhuva käsien heiluttaja oikein on. :)

Mutta voi kuinka monella on kivoja tarinoita kerrottavan Suomesta! Moni reissannut Suomea ristiin rastiin, osalla on suomalaisia ystäviä tai nuorena ollut kirjeenvaihtokaveri Suomesta jne. Niin monia erilaisia yhteyksiä ja se on tosi mukavaa. Tulee niin hyvä mieli, kun ventovieraat haluavat jakaa omat kokemuksensa ja heistä näkee, että ovat matkoillaan tykästyneet Suomeen. Minulle se on rakas kotimaa ja jollekin toiselle huippukiva kohde vierailla. 



MUKAVAA VIIKONLOPPUA SINULLE

2 kommenttia:

  1. Joku joskus kysyy, mistä minun etunimeni on peräisin, mutta sitäkin harvoin. Vastaan siihen harvasanoisesti. Täältä Pfalzista Lounais-Saksasta harvat käyvät Suomessa lomalla. Matka on liian pitkä ja kallis. Kotikaupunkini 170 000 asukkaasta noin 30 % on maahanmuuttajia eikä ketään oikeasti kiinnosta, mistä kukin on kotoisin tai mitä kieltä keskenään puhuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähiaikoina on ollut niin paljon kyselyitä, että mistä päin olen kotoisin. Olen aina kyllä saanut vastata kyselyihin (olen kova juttelemaan kaikkialla ja kaikkien kanssa), mutta lähiaikoina on ollut erityisen paljon uteliaisuutta. Kivaa viikonloppua! 🍁🍁🍁

      Poista