tiistai 30. kesäkuuta 2020

Kauppakassien vilautusta Saksan malliin.

Hih, otsikko taitaa olla aika outo, mutta toisaalta kertoo kaiken oleellisen. Tämä(kään!) aihe ei ole mikään kuolemanvakava eikä sitä tarvitse siellä toisella puolellakaan ruutua liian vakavana pitää. Ajattelin hieman kirjoittaa kassakäyttäytymisestä täällä Saksassa. Ja taas kirjoitan siitä asetelmasta, kuten minä olen näitä asioita nähnyt ja kokenut. :) Jokaisella ne ihkaomat kokemukset, hyvä niin. Eikä postauksen tarkoitus ole tietenkään pahoittaa kenenkään mieltä.



Mielestäni täällä Saksassa kassahenkilöt tarkistavat kauppakassit ja ostoskärryt tarkemmin kuin Suomessa. Suomessa ehkä riittää sen kassin vilautus ja kassahenkilö vilkaisee nopeasti siihen suuntaan ja jatkaa työtään. Täällä Saksassa melkein joka kerta, myyjä nousee tuolistaan ylös ja kurkkaa kunnolla kärryyn sisään ja haluaa nähdä myös sen alatason. Minulle on myös monta kertaa ilmoitettu mihin kohtaan se kärry pitäisi työntää, jotta siihen pääsisi helpoiten kurkkaamaan. Toki pyrin olemaan ripeä ja jätän kärryni sivuittain kassan päätyyn, että näin jokainen kulma näkyisi parhaiten ja hommat sujuvat helpommin.

Minulla on tapana heilutella ostoskassejani ylösalaisin. Näin ollen, jos kassin pohjalla olisi jotain piilossa, se tippuisi lattialle siinä meidän kaikkien edessä. :D Monesti laitan ne myös ennen ostoksiani siihen hihnalle. Näin kassahenkilö voi halutessaan itse kurkata sinne sisään. Tässä parisen päivää sitten heiluttelin taas tapani mukaan tyhjiä kestokassejani. (Hah, näyttää varmasti aika hassulta!) Tällä kertaa ei riittänyt, että vilautin kahta ostoskassiani, vaan erittäin mytyssä ollut pienehkö kassi kärryn pohjalla piti tarkistaa myös. En ollut ajatellut, että se olisi pitänyt näyttää myös. Ehkä unohdin sen tyystin ja ehkä ajattelin myös, että olisin taikuri jos onnistuisin ryppyisessä kasassa olevaan pikkukassiin jotain piilottamaan. ;) Mutta toki, se oli kärryssäni ja ihan oma moka, kun en näyttänyt.

Ensimmäisenä Saksa-kesänä olin ruokaostoksilla muksujen kanssa. Toinen lapsistamme istui kärryssä pikkushorteissaan, siinä pienessä istuimessa joka on työntöaisan edessä. Toinen käveli vieressäni. Olin latonut hirveän kasan tavaraa hihnalle, vaipat sun muut, mutta myyjä ei ollut tyytyväinen, ennen kuin nostin pikkuruisen 2-vuotiaan pois kärrystä. Hän halusi tarkistaa oliko pienen lapsen pyllyn alla mitään. No minä tottakai nostin, eikä niin pikkuruisen pyllyn alle olisi mahtunut edes postimerkkiä. ;)

Samaisessa kaupassa olen joutunut ongelmiin, kun lapsia varten minulla oli Lidlin 1,5 l vesipullo kärryissä. Pullossa oli hanavettä josta sitten täytin lasten juomapulloja tarpeen mukaan kuumana kesäpäivänä. En ollut siis Lidlissä ostoksilla, aivan toisessa kauppaketjussa. Myyjä halusi nähdä puoliksi juodun pulloni ja tivasi mikä se oli. Siinä piti sitten hieman selitellä, että ko. pullo oli hankittu toisesta kaupasta, sisältö ei edes ollut enää sitä mitä piti ja pullo oli lapsiani varten.

Ja koska ostoskassit tarkistetaan olen jo kauan aikaa näyttänyt esim. vaatekaupan kassalla kaikki muut ostokseni. Koska olen suurimmaksi osaksi fillarillani liikenteessä tarkoittaa se sitä, että otan kaikki kassit ja pussukat mukaani sisälle mennessäni. Joissain paikoissa voin laittaa tavarat säilöön lukolliseen kaappiin, mutta esim. vaatekaupoissa näitä ei ole. Kerran olin maksamassa ja vilautin edellisestä kaupasta ostamaani vaatetta kuitteineen. Myyjän vastaus oli hieman hämmästynyt: "miksi sinä ne minulle haluat näyttää?" :D Olin hieman äimänkäkenä ja ilmoitin, että haluan näyttää, että kukaan ei pidä minua varkaana. Sama juttu on tapahtunut monta kertaa. Myyjät olleet aivan ihmeissään minun tavastani. :D En sitten tiedä mikä tässä on ero vaate- ja ruokakaupan välillä? Koska, jos olisin epärehellinen voisin piilottaa tavaraa kassiini. Kävisin sitten 'näön vuoksi' maksamassa jotain pientä ja ilmoittaisin, että tavarat ovat toisesta kaupasta tmv. Mutta siksi säästän aina kuititkin, että voin tarvittaessa todistaa, että maksettu on. (Ja toki näin varmasti menettelee 90 % muistakin ostoksilla kävijöistä.)



Ja, että ei totuus unohtuisi :D olen siis itsekin ollut nuorempana kaupassa töissä, niin kassalla kuin osastollakin. Olen ikävä kyllä nähnyt ihan omin silmin, kun tavarat vaihtavat omistajaa ilman, että ne käyvät kassajärjestelmän kautta....Postaukseni tarkoitus ei siis todellakaan ole pahoittaa kenenkään mieltä tai pitää typeränä kärryjen ym. tsekkausta. Tämän postaukseni idea on pelkästään verrata asioita miten olen täällä tai Suomessa itse  ko. asioita kokenut. Esim. kun olemme olleet kaupassa Suomivieraiden kanssa olen monesti heille huomauttanut, että nostaisivat kärrystä tyhjät kassit myyjää varten. Itseltään, kun se tulee yleensä jo automaattisesti. 



Ollaanko Saksassa (tai jossain toisessa
maassa) 'tarkempia' kuin Suomessa? Siis kassalla.
Vai onko asiat muuttuneet myös Suomessa?


Ja toki, kun ei ole mitään salattavaa niin
sinne minun Muumi-ostoskassini pohjalle
saa kurkata ihan ilomielin. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti