keskiviikko 2. toukokuuta 2018

'Iltiskerho' saksalaisittain

Meidän muksut ovat osallistuneet koulun iltapäiväaktiviteetteihin ja kouluruokailuun jo ensimmäisestä luokasta lähtien. Vaikka en ole itse työelämässä en edes itse miettinyt muuta vaihtoehtoa. Omasta mielestäni iltapäivätoiminnassa oli vain enemmän plussia kuin miinuksia ja meidän perheelle se passasi erinomaisesti.

Nyt kolmannella luokalla lasten virallinen koulupäivä venyy aamukasista (koulu alkaa AINA klo 8.00) viimeistään puoli kahteen. Eka- ja tokaluokkalaisina koulupäivät taisivat olla max. 4-tuntisia. Eli 1.- ja 2.-luokalla olisin ollut lapsia vastassa siinä ennen puoltapäivää, siinä ei saksan kursseille osallistuta, kun tunnit venyvät puoli yhteen. Siis jo lasten hakemisen suhteen iltapäiväkerho passaa meille paremmin.

Meidän muksut ainakin yleensä pitävät kouluruoasta. Kuulen usein, että vanhemmat itse eivät pidä joko ruoan laadusta, eivät halua maksaa siitä (maksamme n. 2,5€/lapsi/päivä) tai sitten ruoka ei maistu lapsille ja sen tähden lapsi ravitaan mieluummin kotona. Meidän nuoriso saattaa olla joskus hyvinkin nirsoa kotona ruokapöydässä (sitä harjoitellaan ja toivottavasti on vain joku vaihe. Esim. taaperoikäisinä kaikki maistui!), mutta kouluruoasta puhuvat aina positiiviseen sävyyn. Ruokana saattaa olla vegepizzaa, keittoja, lihapullia, pannaria omppuhillon kera, kasviksia on aina joka ruoalla, se on hyvä! Porsaanlihaa koulussa ei enää tarjoilla jotta kaikki lapset voivat syödä esim. samoja lihapullia. Ja pizzana taitaa olla aina margarita ja jälkkärinä saattaa olla joskus pikkujädepuikko tai omppua. Mielestäni kouluruokailu alkaa aina puoli kaksi. Eli juuri silloin, kun se 'virallinen' koulupäivä päättyy.

Vatsat täynnä lapset siirtyvät iltapäiväharrasteisiin tai läksyjä tekemään. Lapsien läksyjenlukua (Hausaufgabebetreuung) on aina valvomassa joku 'iltiskerho-ohjaaja'. Kun saa nopeasti läksyt tehtyä saa siirtyä ulos leikkimään tai sitten alkaa joku harraste. Joskus toisinpäin, ensin vaikkapa urheilua ja sitten läksyjä.

Meidän lasten koulussa ainakin on aina ollut monia vaihtoehtoja joista valita; teatteria, kuoroa, urheilulajeja, kokkailua, shakkia, maalausta ja askartelua jne. On vara valita se mieleinen. Joku osallistujaminimimäärä on etukäteen sovittu, mutta meidän ipanoilla on ollut hyvää tuuria. Ryhmän koot ovat olleet tarpeeksi suuria ja ko. harrastus on alkanut. Eipä sitä jalkapalloa voi oikein pelata kolmen osallistujan kesken. ;) Ja valikoima saattaa olla hiukan eri kevät- ja syyslulukaudella.

Perjantaille ei voi valita iltiskerhoa, silloin koko koulu lähtee kotiin viimeistään klo 14. Aktiviteetit valitaan aina ennen lukukauden alkua ja niissä käydään kiltisti lukukauden loppuun. Itse olen painottanut lapsille, että mietitään pitkään mikä oikeasti kiinnostaa ja valitaan ne. Ei saa olla pakkopullaa eikä vaan sellaista josta äiti tai isä tulisi iloiseksi ;) vaan oikeasti lapsia kiinnostavaa ajanvietettä.

Kun omat menot on menty ja kaupassa sekä asioilla käyty on mukava hakea koulussa ravitut, läksynsä lukeneet ja urheilleet muksut kotiin. :)

Siinä hieman pähkinänkuoressa saksalaisesta iltiskerhosta. Ja varmasti myös löytyy paljon eroja osavaltioiden ja kaupungien välillä. Jos kuulolla on Saksassa asuvia perheellisiä olisi kiva kuulla heidän mielipiteitä/kokemuksia. Nämäkin on niitä kuuluisia makuasioita -mikä sopii toiselle ei aina sovi jollekin toiselle. Perheet ja tavat sekä tottumukset ovat niin erilaisia. :)

Mukavaa toukokuun alkua kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti